5. května 2008

Už jen šest dní, aneb Maratón za rok

Rok se téměř sešel s rokem a je tady PIM2008. Nervozita a předstartovní horečka postupně, ale jistě nastupuje, nejradši už bych běžel. Jaké jsou mé plány?



Trénink
Co jsem za rok nenatrénoval, to teď už nedoženu. Mnohokrát zopakovaná pravda. Od 14.května 2007, kdy jsem se rozhodl zaběhnout maratón, jsem naběhal celkem 1227 km. Vrchol tréninku přišel po Hervis 1/2maratonu, který mě upozornil na nutnost dlouhých běhů. Od té doby jsem pár dlouhých běhů zvládl. Dobíhal jsem celkem slušně znavený krize přišla dvakrát na 23. km. Takže i přes naběhaný objem vím, že mi chybí zkušenost a připravenost těla na dlouhé běhy.

Tento dluh teď už samozřejmě nedoženu. Do neděle plánuji ještě dva až tři běhy 7-11 km, tempo spíše volnější, s tepy na úrovni 140. Spíše bych to nazval pobíháním. Doplněno kolem nebo inline bruslemi.

Strava
Tady řádné experimenty nechystám. Budu se držet doporučení zkušených. Běžná pestrá strava. Snad více těstovin a rýže (pokud to ještě vůbec půjde). Někde jsem četl o omezení příjmu bílkovin před maratónem, tak trochu omezím porce masa.
Miloš Škorpil doporučil omezit pití kávy. Jakási logika v tom je. Kofein, mimo jiné, vyplavuje glykogen z jaterních zásob. Jdu do toho, Jen místo omezení ji zcela vypustím, včetně černých/zelených čajů a koly. To se ukazuje jako "problém", bez ranní kávy se probouzím déle. Ale po 30. kilometru si vzpomenu...

Budu se snažit dodržet pitný režim, pravidelný příjem tekutin, 1-2 litry denně.

Doplnění minerálů praktikuji už asi měsíc, přípravek vápník+hořčík+zinek. Sebou si vezmu navíc AntiCramp od Penca jako prevenci křečí (díky Aldamane za tip).

Vitaminy doplňuji pivovarskými kvasnicemi Pangamin už asi týden. Jde o směs vitamínů, aminokyselin, stopových prvků a já nevím čeho všeho ještě. Uškodit nemůžou. A snad trochu pomůžou, především s regenerací.

Vezmu si do ledvinky
Sebou si vezmu kofeinové bonbony/tablety na překování závěrečné krize. A ty vynechané kávy snad trochu zvýší účinek.
Dále výše zmíněné tablety AntiCramp jako prevence křečí. Plánuji je dávkovat před startem a při občerstvení na 10.,20. a 30. km.
Samozřejmě nebude chybět energetický gel, resp. dva. A taky jedna mysli tyčinka a jedna energetická tyčinka. Je toho více, ale poučen energetickou krizí při 1/2M toho vezmu radši více. Třeba v závěru pomůžu jiným běžcům v krizi bez zásob.

K pití si vezmu Kamikadze, opět jako vzpruha na závěr.
Běžné doplnění tekutin v průběhu závodu obstarají pořadatelé na občerstvovacích stanicích. To sebou nosit nemusím.

Taktika
Tak tady nevím. Stále váhám mezi dvěmi možnostmi. Zvolit vodiče na 4 hodiny nebo jít sám podle pulsmetru a pocitů, bez starosti o čas? Při Hervis 1/2M se mi osvědčila taktika "solo" závodu, a dostal jsem se pod plánované 2 hodiny. Ještě jsem měl jednu variantu, zvolit vodiče na 3:45 a tím získat náskok pro závěrečnou krizi. Vzhledem k předpokládanému teplému počasí jsem tuto možnost zavrhnul. Vyhrálo rozumnější druhé já.
Každá z dvou reálních variant má své výhody, ale i nevýhody. V tuto chvíli nejsem schopen se rozhodnout. Spíše to vidím na variantu "solo" běhu, tempo si nadávkuji podle pocitů. No uvidíme.

Jinak samozřejmě, jako hlavní a nejdůležitější taktický "pokyn" je užít si to. První maraton je jen jeden. To přeji všem, kteří poběží.

12 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Dane, hezky... Ale kdo z nás to bere vědecky? Já ubrala bílkoviny a od středy přidám sacharidy. Jeden gel s sebou. Toť vše...Abych nezapoměla - přidám tento týden indulonu...Největší strach nemám já, ale můj muž. Vydržet 5 hodin s naším dvouletým synem v Praze bude totiž daleko větší záhul...
pavlina

Anonymní řekl(a)...

nenene, ubrala sacharidů....Možná mi to už leze na mozek

d řekl(a)...

Nazdar, vidím, že máme online dopoledne/odpoledne.
Jsem vědátor, už od mládí.
Na vazelinu jsem zapoměl, ještě ji nemám, ale snad bude.

Anonymní řekl(a)...

V mém případě jsem online skoro pořád, pracuji z domu, od pc...
Kdo maže, ten jede...p.p.

Anonymní řekl(a)...

Tak ti držím palce ať to v pohodě zvládneš. Podle tvých výsledků to bude v pohodě. Drže se. Váša

Anonymní řekl(a)...

Ahoj Dane, jaké že budeš mít číslo :-)), když poneseš ty zásoby jídla s sebou...
mapo

d řekl(a)...

Ahoj mapo, číslo 2204.
Na sebe si vezmu nejspíše PIM maratonské triko, ještě nevím jak vypadá.

Ale s těma čísla to je blbé. Když je máme vepředu, to aby se člověk otáčel a hledal až si ukroutí krk.

Anonymní řekl(a)...

Dane doporučoval bych dát přednost pocitu a tepům. Je to první maraton, ať není tvou hlavní vzpomínkou nahánění nějakého balonku.
Těším se na tvůj report a přeji hodně zdaru.

Anonymní řekl(a)...

Rozhodně běž podle sebe, podle svých pocitů, podle tepáku. A když pak za třicítkou někde uvidíš vodiče na 4:00, tak ho můžeš porazit. :o)

Anonymní řekl(a)...

Ahoj Dane.
Také bych se určitě raději řídil pocity a tepy. Neudělej takovou chybu jako já, který přepálil začátek a pak se posledních cca 9 km trápil.
Výbavu máš, ale solidní :-). Já si sebou budu brát jen 2 gely a protikřečové tablety AntiCramp. A to se mi vleze do kapsičky od elasťáků :-). Občerstvení bude po trati dostatek.
Přeji hodně štěstí, a doufám, že se potkáme před startem. Minule byl sraz s vodiči u Prašné brány.

Anonymní řekl(a)...

"Všichni muži jsou snílci. Ale ne všichni jsou stejní. Jedni, s nočními sny v utajených koutech mysli se ráno probouzí, aby na vše zapomněli, ti druzí, snílci dne, jsou nebezpeční chlapíci, snažící se své sny uskutečnit."

Ať Ti v neděli vyjde všechno podle Tvých představ a plánů!

E.

d řekl(a)...

to E.: to je pěkné a přesné. diky.

to všichni : díky zas rady a postřehy. Vydadá to, že vyrazím jako na 1/2M, pěkně odzadu. A pokud v krizi na 30. km uvidím balonek, tak se ho budu snažit dohnat.