24. června 2014

KPM v Podyjí aneb "Znojmo, vidím tě dvojmo"

Nejen sportem živ je člověk. Občas je potřeba vysadit. Po dvou IM půlkách ve čtrnácti dnech bylo potřeba trochu vysadit a zařadit regenerační víkend. Tak jsem s partou dalších podpantofláků vyrazil do Podyjí. Krásný kraj. Myslím, že ideální místo pro aktivní dovolenou.

Jako místo relaxace jsme zvolili Národní park Podyjí. Nabízí krásné cyklistické trasy a na své jižní straně bohatou nabídku kvalitních vín. Podrobnosti např. zde

Vyrážíme na cestu od severu, z obce Lukov, zvlněná krajina nabízí krásná panoramata, která si přímo říkají o fotodokumentaci. Zde jsme na kopci nad vinnicí Šobes, našem prvním cíli.

Pro vinaře asi známá lokalita, pro neznalé podrobnosti zde. Součástí vinnce je i prodejní stánek s nabídkou vín vinařství Znovín Znojmo. Neustále se v okolí stánku vyskytuje množství turistu a cykloturistů. Nabídka vín je bohatá, od suchých až po sladké speciality. Nutností je samozřejmě ochutnat místní vína. Obsluha poskytne ke každému vínu odborný komentář. Jsme čtyři, takže v prvním kole ochutnáme čtyři místní vína, v druhém kole přibíráme i ostatní produkci Znovínu.

Je čas pokračovat dál. Cesta od vinnice směrem na Hnanice je pouze pro otrlé nebo vínem posilněné cyklisty. Klesání po kamenité cestě k Dyji je opravdu prudké. Následný přejezd Dyje po visutém kymácivém mostě a vystoupat zpět do prudšího kopce. Následuje další vinný stánek, tentokrát Vinice Hnanice. Posezení s krásným výhledem do okolní krajiny a samozřejmě s nabídkou dalších vín. Dostavuje se hlad, obsluha stánku nám doporučuje Kuželnu v Hnanicích. Celkem jednoduchý sjezd do Hnanic, který si upravuji přejezdem odbočky. Omyl zjišťuji u cedule "Šatov". Následuje návrat, telefonická navigace a už sedím v Kuželně. Příjemné posezení, oběd. Po obědě si uvědomujeme, že nám chybí proviant na večer (jídlo, zásobu vína máme), tak volíme směr Znojmo, kde by se mohl vyskytovat v sobotním odpojedni otevřený obchod s potravinami. Vynecháváme návštěvu Šatova(já už jsem tam dneska byl), ten si necháváme na příště. V obci Havraníky nás potěšil místní vietnamský obchodník otevřeným krámkem. Nakupujeme pečivo a další proviant a měníme další itinerář cesty. Do Znojma nemusíme. V Havraníkách je jednoznačná volba, další ochutnávkový stánek Znovína u viniční trati Staré vinice. Další dobrá vína. Cyklistů je tady tolik, že není kam postavit kola a kam si sednout. Kromě trávy. Kupujeme vzorečky a chutnáme a chutnáme. Nechtějte po mě vyjmenovat jednotlivá vína. Je to celkem jedno, protože vše, co jsme ochutnali bylo skvělé. Veltlín, Tramín, Vlašák, Rýňák, Sylván, Kerner...

Návrat zpět do penzionu v Lukově vede stejnou cestou, kterou jsme přijeli, takže opět vinice Šobes. Přejezd po visutém rozkymáceném mostě je "zábava". A další zábava je pokus vyjet na kole až k vinici. Jak jsem psal výše, kamenitá cesta do prudkého kopce, posledních 10m už nezvládám a zbytek dojdu pěšky. U stánku samozřejmě opakujeme ochutnávku. Protože nás čeká slušné stoupání, ochutnávku zakončujeme dvěma sladkými vzorky, v kopci se cukr bude hodit.

Jako správní vinaři, stánek zavíráme.

Večer se k naší cykloskupině přidává dvojice turistů, která prozkoumala oblast směrem k Vranovu. A samozřejmě pokračujeme v ochutnávání kvalitních znojemských vín. Ty jsme nakoupili už v pátek v centru znojemských vín, ve vinotéce Vinovin ve Znojmě (doporučuji navštívit). Snažili jsme se, ale špatné víno jsme nenašli. Za sebe můžu doporučit Ryzlink Rýnský, pozdní sběr 2012 z Modrého sklepa. Ne nadarmo má ocenění "Král vín".

Celodenní putování a ochutnávání dá tělu zabrat, únava se stupňuje,...

V neděli je čas k návratu, vína jsme ochutnali, vypili. Doplňuji pár závěrečných fotografií před odjezdem.

Všechno jsme ochutnali, všechno chutnalo.

Dovětek
Neberte tento příspěvek jako oslavu alkoholismu. Za sobotu jsme najeli cca 40km v kopcovitém terénu, vypili cca 8dl vína, vzorečky nalívají malé, 0,5dl. Ve spojení s fyzickou aktivitou jsme večer dojeli do penzionu de facto střízliví.
V Podyjí jsem nikdy nebyl, je to krásný kraj, který stojí za návštěvu, klidně i bez ochutnávání vín. Pro zdatnější není problém projet za víkend celou oblast mezi Znojmem a Vranovskou přehradou.
V naší republice máme množství takových krásných míst, které čekají na naši návštěvu a objevení.